Асистент вчителя
ХТО ТАКИЙ АСИСТЕНТ ВЧИТЕЛЯ ТА НАВІЩО ВІН ПОТРІБЕН
Для того, щоб діти, котрі мають особливі освітні потреби, досягли тих результатів навчання, які передбачені у відповідному Державному стандарті загальної середньої освіти, до штату закладу освіти вводиться посада асистента вчителя. Це визначено частиною 4 статті 33 Закону України “Про освіту” та частиною 8 статті 44 Закону України “Про повну загальну середню освіту”.
Асистент вчителя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами (частина 6 статті 26 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).
Простіше кажучи, асистент вчителя допомагає вчителю здобувати знання та розвивати здібності й навички дитині з особливими освітніми потребами, яка навчається в інклюзивному класі.
КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ ДО АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
У зверненнях нас запитували, яким кваліфікаційним вимогам необхідно відповідати, щоб обіймати посаду асистента вчителя.
Асистенти вчителів є педагогічними працівниками. Це визначено в Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 963. А тому для того, щоб стати асистентом вчителя, необхідно відповідати кваліфікаційним вимогам педагогічного працівника.
Згідно з листом МОН від 31 серпня 2020 р. № 1/9-495 “Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році”, на асистента вчителя поширюються норми статті 22 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо педагогічного працівника. Відповідно до частини 1 цієї статті, на посади педагогічних працівників приймаються особи, які:
- мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію;
- вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства);
- моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки.
ОБОВ’ЯЗКИ, ФУНКЦІЇ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
Асистент вчителя входить на постійній основі до складу команди психолого-педагогічного супроводу (далі – Команда супроводу) дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває освіту в умовах інклюзивного навчання в закладі загальної середньої освіти. Це визначено частинами 1 та 2 розділу 2 Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти (далі – Примірне положення). Це положення визначає основні принципи, завдання Команди супроводу та функції її учасників.
Розділ 5 Примірного положення визначає такі функції асистента вчителя:
- спостереження за дитиною для вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
- участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;
- участь у розробці індивідуальної програми розвитку дитини;
- участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми;
- адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;
- оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених індивідуальною програмою розвитку;
- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
- надання інформації батькам, педагогічним працівникам про особливості розвитку дитини з ООП.
Асистент вчителя має дотримуватися принципів діяльності Команди супроводу, які визначені частиною 1 розділу 3 Примірного положення. Це:
- повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;
- дотримання інтересів дитини з ООП, недопущення дискримінації та порушення її прав;
- командний підхід;
- активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розробки індивідуальної програми розвитку;
- конфіденційність та дотримання етичних принципів;
- міжвідомча співпраця.
Оскільки асистент вчителя є педагогічним працівником, на нього поширюються норми статті 54 Закону України “Про освіту” щодо прав та обов’язків педагогічних працівників, які долучаються до освітнього процесу.
В Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році (далі – Інструктивно-методичні рекомендації), які не втратили свою актуальність, за винятком кількох норм, зазначаються такі обов’язки асистента вчителя:
- дотримуватися принципів дитиноцентризму та педагогіки партнерства у відносинах з учнями та їхніми батьками;
- виконувати обов’язки, визначені установчими документами закладу освіти, трудовим договором та/або їхніми посадовими обов’язками;
- забезпечувати єдність навчання, виховання та розвитку учнів;
- дотримуватися у своїй педагогічній діяльності інших принципів освітньої діяльності, визначених статтею 6 Закону України «Про освіту»;
- використовувати державну мову в освітньому процесі відповідно до вимог законодавства;
- володіти навичками з надання домедичної допомоги дітям;
- постійно підвищувати свою педагогічну майстерність;
- дотримуватися принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу;
- повідомляти про факти булінгу (цькування), свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів щодо його припинення;
- забезпечувати особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами;
- допомагати у навчанні не лише дитині з особливими освітніми потребами, а й усім іншим учням класу;
- брати участь у розбудові інклюзивного освітнього середовища разом з іншими педагогічними працівниками закладу освіти;
- забезпечувати партнерство з вчителем та іншими учасниками освітнього процесу для виконання освітньої програми для досягнення усіма учнями класу результатів навчання, формування відповідних компетентностей, їхнього особистісного та соціального розвитку.
Важливо: якщо асистент вчителя помічає під час навчання дитини, зокрема дистанційного, психотравмуючі сімейні ситуації, нервозність батьків, систематичне невиконання з дітьми завдань, надмірну вимогливість до дитини або надмірну опіку тощо, він повинен повідомити про це вчителя, практичного психолога та керівника закладу освіти. Про це зазначають Інструктивно-методичні рекомендації.
ДОКУМЕНТИ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
Також Інструктивно-методичні рекомендації звертають увагу, що перелік посадових обов’язків асистента вчителя визначається посадовою інструкцією, яка затверджується керівником закладу освіти відповідно до вимог законодавства. Асистент вчителя складає річний план своєї роботи, який затверджує керівник закладу освіти та має корелюватися з освітньою програмою і навчальними програмами, планами роботи педагогічних працівників, з якими в партнерстві працює асистент вчителя.
ЧИ ПОВИНЕН АСИСТЕНТ ВЧИТЕЛЯ БУТИ ПРИСУТНІЙ НА РОБОТІ, ЯКЩО ДИТИНА ВІДСУТНЯ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
До освітнього омбудсмена надходили звернення щодо того, що робити асистенту вчителя, якщо дитина з особливими освітніми потребами відсутня у школі, та чи оплачується цей день роботи асистента вчителя. Обов’язки асистента вчителя передбачають роботу не лише з дитиною, що має особливі освітні потреби, а й допомогу всім іншим учням класу тощо. Тому асистент вчителя, навіть якщо дитина відсутня у школі, все одно має перебувати на робочому місці, виконувати свої обов’язки, й відповідно отримувати за цей день заробітну плату.
КІЛЬКА ВАЖЛИВИХ “НЕ” ДЛЯ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
В Інструктивно-методичних рекомендаціях наголошується, що асистент вчителя:
- не веде самостійно урок
- не дає самостійно завдань під час уроку чи домашніх завдань
- не здійснює оцінювання учнів
- не звільняє учнів від уроків, зокрема не складає розклад відвідування уроків учнем з особливими освітніми потребами
- не обирає самостійно навчальний матеріал та методики викладання без узгодження з вчителями, які працюють у цьому класі
- не розробляє самостійно індивідуальну програму розвитку
- не здійснює направлення батьків (інших законних представників) до вузьких спеціалістів
- не змінює самостійно освітню траєкторію учня
- не надає (не проводить) у межах свого педагогічного навантаження корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги (заняття)
- не надає консультацій та завдань замість вчителя-логопеда, практичного психолога чи інших фахівців
- не здійснює фізичний супровід здобувача освіти
- не забезпечує соціально-побутові потреби здобувача освіти, зокрема не зобов’язаний надавати допомогу в одяганні/роздяганні, відвідуванні туалету, харчуванні. Це робить асистент дитини (учня).