Чи потрібно батькам дитини з ООП брати у когось дозвіл на організацію навчання їхньої дитини в інклюзивному класі/групі?
азначимо відразу – ні, ніякого дозволу щодо організації інклюзивного навчання дитини з ООП в інклюзивному класі чи групі - ні у директора закладу, ні у відділі чи управлінні освіти, ні у засновника брати не потрібно. Якщо батьки мають висновок інклюзивно-ресурсного центру (далі – ІРЦ), вони подають заяву керівнику закладу освіти про зарахування їхньої дитини з ООП до інклюзивного класу/групи та додають висновок ІРЦ.
На підставі заяви батьків та висновку ІРЦ директор закладу освіти організовує для дитини з ООП інклюзивне навчання. Такий порядок відкриття інклюзивного класу/групи передбачений:
1) підпунктом 2 пункту 2 статті 20 Закону України “Про освіту”, в якому зазначено: «У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас/групу в обов’язковому порядку»;
2) абзацом 1 п.1. статті 12 Закону України "Про повну загальну середню освіту": «У разі звернення батьків дитини з особливими освітніми потребами інклюзивний клас утворюється в обов’язковому порядку»;
3) пунктом 3 статті 12 Закону України "Про дошкільну освіту": «Для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової роботи у складі закладів дошкільної освіти на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами в обов’язковому порядку утворюються інклюзивні та/або спеціальні групи для виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами.»;
4) пунктом 5 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957, де зазначено, що «керівник закладу освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) учня та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається ІРЦ, утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ».
Після організації інклюзивного класу/групи керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити засновника, або уповноважений ним орган управління освітою про інклюзивні клас/групу, учнів з ООП у закладі освіти та їхні потреби.
У абзаці 7 пункту 2 статті 25 Закону України “Про освіту” передбачено, що «засновник забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування».
Інклюзивне навчання, відповідно до Закону України “Про освіту” - це система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Універсальний дизайн - це дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну.
Розумне пристосування – це запровадження необхідних модифікацій і адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з ООП конституційного права на освіту нарівні з іншими особами.
Пунктом 3 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти передбачено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти для здобувачів освіти з ООП створюють умови для навчання їх на рівні з іншими здобувачами шляхом:
- забезпечення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного, методичного забезпечення закладів освіти;
- підвезення учнів до закладів освіти;
- забезпечення доступності території закладів освіти, будівель, споруд та приміщень для учнів, забезпечення універсального дизайну закладів освіти;
забезпечення необхідними допоміжними засобами для навчання, що дають змогу опанувати освітню програму, відповідно до Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти, затвердженого поставою КМУ від 09.12.2020 № 1289;
- облаштування та обладнання ресурсної кімнати та медіатеки.